SECCIONS

sábado, 14 de enero de 2023

FORMACIÓ EN EDUCACIÓ EMOCIONAL CEIP SA JOVERIA-IES ISIDOR MACABICH

 


Professorat de l'IES Isidor Macabich i el CEIP Sa Joveria s'han format en Educació Emocional. El CEIP sa Joveria és una de les escoles adscrites a l'institut, per això, aquesta formació té més interés. 

Tenim una necessitat real d'atendre al benestar de les persones i, al nostre propi, per a acompanyar a l'alumnat en el seu procés d'aprenentatge. En aquest mateix bloc s'han descrit diferents projectes que hem desenvolupat al Macabich per a que aquests siguin sostenibles és necessària la formació dels docents i anar ampliant el grup de docents que pugui introduir a les aules competències per a la vida. 

La formació també ens permet compartir significats i, sobretot, coconstruir. Els resultats han set excel·lents i donen resposta a les necessitats que tenim a les aules i als centres. 

Per al disseny del pla d'acció ens hem basat en el model pentagonal de Rafael Bisquerra. 


Això ens ha permés dissenyar per competències gradualment des d'infantil a secundària. Tot i així, aquestes no tenen una progressió linial i, en major o menor mesura, es poden treballar totes a totes les etapes. 

A l'etapa d'infantil han realitzat un treball impressionant sobre consciència i regulació emocional, centrant-se en la frustració, les companyes Bea Veny, Zineb Aalouf, Marga Escandell, Priscila Moya, Jésica Gutiérrez i Victoria Cubero han dissenyat una situació d'aprenentatge molt significativa utilitzant els contes com a recurs (Les girafes no poden ballar i La pelota roja) però també utilitzant recursos dels ambients d'aprenentatge.



Al tercer cicle de primària, els companys Marta Chust, Jaume Moyà i Juan Solorzano, treballen sobre les fortaleses del caràcter (educació positiva) després de detectar les dificultats de l'alumnat per a dir qualitats positives sobre si mateix. Aquest treball és especialment important en la construcció de l'autoconcepte. Necessitem paraules per relatar-nos. Podeu veure la presentació clicant en la imatge. 




Andrea Garcés, Neus Morales i Fèlix Roig, juguen amb un Passaparaula de les fortaleses a un grup de tercer d'ESO amb la finalitat de facilitar la integració al grup de tot l'alumnat, així, la profe de mates, la orientadora i el profe de tecnologia s'alien en aquest tasca. 




El company Vicente Ribas, ho aplica al primer curs del CFGM electromecànica de vehicles i els proposa una Cadena d'emocions a partir de la película Cadena de favors.




Sandra Torres i Maria Ribas, professores de Llengua Castellana vinculen la competència emocional amb els blocs de continguts de la matèria bloc de comunicació oral, bloc d'àmbit digital i el bloc ètica de la comunicació, treballant així la comunicació efectiva (i afectiva). 



Xavi, Tamara i Viqui, del departament d'Educació Física, proposen a l'alumnat treballar en l'àmbit de les competències per a la vida i el benestar i competència social. Connectar i comunicar-nos, sobretot, practicar l'escolta activa i prendre consciència de la importància de regalar el nostre temps als i les altres amb una escolta amb presència. També aprofiten una dificultat per convertir-la en guany, la coincidència de dos o tres grups els permet treballar internivell amb 2 o 3 grups i 2 o 3 docents a l'espai. 




Les companyes de Filosofia Neus Cardona i Montse Fernández, desenvolupen una unitat didàctica a Valors ètics de segon d'ESO, veritablement seriosa. 






Miquel, professor de Geografia i Història, treballa la presa de consciència del benestar propi i dels altres. Utilitza els cercles de diàleg per la posada en comú. Molt bona feina. 




Tona i Lorena, del departament de Biologia, es centren en la comunicació interpersonal i l'escolta activa, utilitzant com a recurs les imatges del kit Sikkhona Edu. Destaquen la necessitat que tenen els infants de ser escoltats. 



El proper pas serà el disseny d'un programa conjunt entre l'escola i l'institut, a partir del que ja s'està fent en els dos centres, amb la finalitat de consolidar i generar impacte amb els programes de benestar, enfortint la xarxa entre els centres i fent d'aquesta manera sostenible el programa. 


Volem agrair al CEP d'Eivissa i, en concret, al nostre assessor Toni Valencia, el seu acompanyament. També a n'Esther Garcia, sempre és una sort comptar amb la seva contribució. 








No hay comentarios:

Publicar un comentario