PERQUÈ MINDFULNESS A LES AULES?
Les nostres aules no són més que el reflex de la socientat en la que vivim.
Per aquest motiu, a l’escola, no estem exempts de persones que semblen molt
connectades (xarxes socials, internet...) però que estan desconnectades de si mateix, de
persones sotmeses a una gran quantitat d’estímuls i d’informació, de persones
que sofreixen (alumnat i professorat), que es frustren. També, però, de
persones que gaudeixen, que riuen, que estimen...
A més en un moment on els canvis són constants.
Sembla que,
atendre tots aquests aspectes, va en
detriment del principal objectiu: assolir el currículum.
No tenim temps d’atendre a les persones perquè les hem
d’omplir de continguts.
Adele Caemmerer, en un retir per a mestres dirigit per
Thich Nhat Hanh en la India (2008), al pròleg del llibre “Plantando semillas” de Thich Nhat Hanh,
diu: “La presència atenta és, de totes les coses que ensenyem als nostres
nens, una de les més importants i, en la nostra comprensible pressa per explicar
el currículum i supervisar el seu desenvolupament, una de les més ignorades.
Thich Nhat Hanh dirigeix la nostra atenció cap als potencials més profunds de
la relació que mantenim amb els nostres alumnes, una relació basada en dues
necessitats humanes fonamentals: l’estima i la comprensió. La qualitat de la
presència del mestre a l’aula constitueix l’anomena’t currículum no escrit. Per
això, si volem transformar la nostra escola i la nostra societat, deuríem
començar cultivant la consciència desperta per a transformar-nos a nosaltres
mateix”.
La nostra intenció no és incorporar una assignatura més
al programa educatiu, sinó integrar el mindfulness a qualsevol moment, en
qualsevol àrea.
El mindfulness desenvolupa l’atenció, la comprensió
cognitiva i emocional; intensifica la coordinació i la consciència corporal i
millora les habilitats i la consciència interpersonal.
La pràctica regular de mindfulness redueix
l’estrés, l’ansietat i l’hostilitat i amb això augmenta la pau, la confiança,
l’alegria i el benestar. (Plantando
semillas, Thich Nhat Hanh)
Els últims estudis de neurociència, pareixen indicar que
la meditació pot provocar canvis considerables a les estructures del cervell.
Un equip de psiquiatres, liderat per l’Hospital General
de Massachussetts, ha realitzat el primer estudi que documenta com exercitar la
meditació pot afectar al cervell.
Segons les seves conclusions, publicades en Psychiatry
Research, la pràctica d’un programa de meditació durant 8 setmanes pot provocar
considerables canvis a les regions cerebrals relacionades amb la memòria, l’autoconsciència,
l’empatia i l’estrés.
El mindfulness és un procés lent.
La meditació en l’amabilitat produeix un augment de les
emocions positives que tenen molts beneficis:
- Major sentit de vida i
major satisfacció.
- Reduir els símptomes de la
depressió i la malaltia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada